tirsdag den 15. september 2009

Inspiration fra Facebook

Jeg bad om forslag til nem hverdagsmad på facebook, og det kom der et par opskrifter ud af, som jeg helt sikkert skal prøve:

Nina Sofies Kyllingespyd
Verdens nemmeste ret - som er børnevenlig: Kyllingestykker marineret i soya (og evt. hvidløg) og bagt på spid i ovnen. Hertil peanutbuttersovs (peanutbutter, lime, minced ginger, soya, fishsauce, hvidløg og kokosmælk og en sjat kogende vand), ris og grøntsagssticks. Den tager 3 kvarter at tilberede og 2/3 af tiden kan man lægge puzzlespil eller se børnefjernsyn (mens risen koger og kyllingerne passer sig selv.)
(dem skal vi prøve i aften)

Evas amerikanske og nemme:
man laver en cole slaw (googler sig frem til opskriften) og lader den trække i køleskab, gerne til næste dag. Køber et par pakker Jensens spareribs og smider i ovnen, tror de skal ha 20-30 min. Vupti!
(den skal prøves på fredag)

Evas fisk
OK OK så tager vi den lyse fisk (fileter), lægger lidt krydderurter på og ruller dem sammen. Så skal de liiige marinere et par timer på køl, i lidt citron og olivenolie, salt og peber. Dryppes af og vendes i lidt rasp, og så rulles en skive parmaskinke el lign omkring hver filet (tager den grimme smag he he) og i en smurt form med dem. Dryp med marinade, lidt flere krydderurter på og ind i ovnen ved 200 grader i ca 20-25 min.
Jeg plejer at servere enten pasta med pesto til, eller en salat af gulerodsstrimler og squashstrimler med citron og olivenolie, salt og peber.
I dag har jeg f.eks. købt Irmas frosne rødtungefileter på tilbud og lagt i fryseren til denne ret. Den er supergod!

Andre forslag lød på: Porretærte og frikadeller, Risotto med laks, spinat og revet citronskal, Boller i karry og
Stegt flæsk med persille sovs eller æblemos og stegteløg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar